PŘÍRODOVĚDNÝ PROJEKT

ZVÍŘATA NA ZAHRADĚ A V JEZÍRKU

PŘÍRODOVĚDNÁ EXKURZE

Celoroční projekt jsme zakončili dvoudenní exkurzí do blízkého okolí naší školy a školní zahrady. První den jsme se vydali pozorovat okolí, zvířata a přírodu na Střelnici. 

Druhý den jsme vykročili zaječím tempem do Teplic. Podívali jsme se na kolonádu, byli jsme u řekya a také jsme ochutnali místní kyselku. 

 

Druhým rokem bádáme a poznáváme hlouběji přírodu. Učíme se poslouchat, všímat si i drobných věcí, přirozeně objevujeme nové poznatky a snažíme se být k přírodě ohleduplnější. Děkuji vám, milí druháčci, za práci na letošním projektu a těším se na ten příští. 

Pozorujeme pulce!!!

Dnes jsme neplánovaně strávili část první hodiny naším přírodovědným projektem. Jednomu našemu žáčkovi se totiž podařilo chytit dva pulce a donesl nám je do školy. Pulce jsme si pečlivě pod dvojitou lupou prohlédli a odborně můžeme konstatovat, že jeden z pulců měl už vyvinuté zadní nožky. Ty jim totiž rostou jako první. Jsme moc rádi, že jsme je mohli vidět "na živo" a vypustit do našeho jezírka.

Pokud se vše vydaří a z těchto malých drobečků vyrostou dospělé žáby, budou se k nám vracet, jako domů.

KVĚTEN: "Kdo se to ozývá?"

Žabky za okny, žabky v rybníce

Už od noci s Andersenem nám o sobě dávají vědět žáby. Proto se v tomto měsíci budeme soustředit na ně. Na jejich vývoj, růst a druhy. Protože už víme, jak vypadá vývoj žáby - vydali jsme se k jezírku zkoumat, zda narazíme na vajíčka, nebo už na malé pulce. Bohužel, naše výprava byla sice plodná na plovatky bahenní a larvy vážek a šídel, ale ne na pulce.

Ve třídě jsme si pak připomněli ještě jednou vývojové fáze a pěkně jsme se u toho pobavili :). Na závěr jsme v knížkách hledali různé druhy žab.

V našem rybníce momentálně žije ropucha. A nás mrzí, že jezírko neobývá rosnička zelená. :)

 

více fotografií ve fotogalerii třídy: pl4.rajce.idnes.cz/Projekt_KVETEN/

 

 

DUBEN - poznáváme  (nově) nová zvířata

4.4.2018

Tentokrát jsme si projekt propojili s českým jazykem. Pracovali jsme ve dvojicích, a protože nám  sluníčko fandilo, mohli jsme jít na školní zahradu, která byla posetá ne jen jarními květinami, ale tentokrát i větami. 

V každé větě navíc bylo ukryto zvíře, které mohli najít jen ti nejšikovnější badatelé a objevitelé. Díky této aktivitě jsme se navíc naučili nová zvířata. Ve skupinkách jsme se domlouvali, která zvířata by mohla najít domov v naší zahradě. I když asi težko narazíme na daňka, nebo gekona - už alespoň víme, jak vypadají. :)

Náš projekt nás učí všímat si naší zahrady, rostlin a zvířat. I během náročné práce jsme si dnes všimli nových jarních květin a s opatrností jsme kolem nich kličkovali. 

více fotografií pl4.rajce.idnes.cz/Projekt_DUBEN/

BŘEZEN - příroda se probouzí

"Dobré ráno sněženko"

13.3.2018

Začíná pomalu jaro, sluníčko nám svítí do oken, a proto jsme vyrazili na výpravu, abychom zjistili, jak je na tom školní zahrada.Do skupinek jsme dostali tablety, abychom tu jarní krásu mohli nafotit. Doufali jsme, že objevíme i nějaká zvířátka.

To se nám podařilo! Na květináčích se vyhřívali broučci (ruměnice pospolná a slunéčko sedmitečné).

Z výpravy jsme si do výtvarné výchovy přinesli kamínky, které jsme si jarně vyzdobili.

více fotografií ve fotogalerii třídy pl4.rajce.idnes.cz/Projekt_Brezen/

 

ÚNOR - ZVÍŘATA NAPŘÍČ VÝUKOU

26.2. - 27.2.

Během hodiny matematiky bylo ve třídě nepočítaně ptáčků - hm.. tedy - počítaně. Už zvládáme počítat do 100 i s přechodem přes desítku, proto jsme s tím neměli žádné problémy. Každý z žáků dostal ptačí budku, do které si ubytoval tolik ptáčků, kolik chtěl. Jednotlivé budky jsme mezi sebou porovnávali. A protože je zima, a ptáčci shánějí potravu, i z našich budek někteří ptáčci odlétali hledat pohostinná krmítka. Počítali jsme, kolik ptáčků v budce zůstalo.

Sami jsme si vyzkoušeli hru na ptáčky, kdy jsme na jeden nádech a se slovy : čimčararačimčimčim oblétávali třídní lavice a snažili si zapamatovat dvojciferná čísla. Výsledná čísla jsme nakonec seřadili podle velikosti a v závěru hodiny jsme si své práce zkontrolovali.

V hodině českého jazyka jsme se seznámili s milou knihou : Jak zvířata spí (Jiří Dvořák)

Četli jsme si a povídali, jak které zvíře spí. Hlavně nás zajímali obyvatelé naší zahrady. Nejvíce nás překvapilo, jak spí náš drobný návštěvník:

Rorýs

Jako kdyby zavřel jenom jedno oko: tak spí rorýs.  Když se zešeří, hejno vystoupá vysoko k nebi, jak dokáže. Pak ptáci rozepnou křídla    a zvolna plachtí dolů, schovaní do tmy

a dřímoty. Ne ale tak docela: polovina mozku spí, zatímco ta druhá hlídá, jestli se neblíží země nebo dravec… mladí rorýsi tak stráví v letu dva roky. Přistanou, až když je čas postavit hnízdo. Začne jim nový život, plný shánění much, štěbetání a tahání za peří. Ani v něm se moc nevyspí.

 

 

 

... zvířecí snění jsme přenesli i do výtvarné výchovy, kde jsme nechali naše zvířátka snít o věcech, které se jim možná ani nezdály :)

 

LEDEN - PTÁČCI - OBYVATELÉ I HOSTÉ NAŠÍ ZAHRADY

26.1.2018

Dnes jsme pracovali ve dvojicích a plnili různé úkoly. Museli jsme poznat, co ptáčkům chutná a co bychom jim mohli dávat do krmítek na přilepšenou. Taky jsme hledali na chodbě lístečky s obrázky a zašifrovanými jmény, abychom zjistili, kteří ptáčci nám přes zimu na zahradě zůstávají.

Třetí úkol trval dvě minuty a museli jsme poskládat puzzle zimních ptáčků. Poslední úkol byl nejnáročnější. Seznamovali jsme se s různými ptáčky i jejich názvy a poté jsme je museli rozeznat na tabletu.

Nakonec jsme našim zahradním obyvatelům nechali dobrůtky za oknem. :) A měli jsme co dělat, aby jim něco zbylo, protože OVESNÉ VLOČKY, VLAŠSKÉ OŘECHY, NASTOUHANÁ MRKVIČKA I MÁK moc utnal i nám :).

 

více fotografií na pl4.rajce.idnes.cz/PROJEKT_LEDEN/

 

 

PROSINEC

ŽIVOT V ZAMRZLÉM JEZÍRKU

K našemu bádání jsme využili předvánoční mrazíky. Povídali jsme si o tom, zda i v zamrzlém jezírku může být život a taky, jak rybáři pomáhají přes zimu rybám. Zkusili jsme si sílu ledu a vysvětlili jsme si proč je nebezpečné chodit po ledu - jeden kámen prorazil led.

Už víme, že voda zamrzá, když je nula stupňů. Změřili jsme teploměrem teplotu vody a měla 0,9 stupňů. Vzduch měl -1 stupeň. Taky víme, že kdyby byla teplota pod bodem mrazu, byl by z vody LED.

Celé promrzlé bádání jsme zakončili pokusem, abychom si vysvětlili a ukázali, proč se v zimě solí cesty a chodníky. Pokus nám krásně druhý den vyšel. V kelímku, ve kterém se k vodě přidala sůl, nebyl druhý den led. :)

Více fotografií: pl4.rajce.idnes.cz/PROJEKT_-_prosinec/

 

LISTOPAD

Zvířata na zahradě a jejich domečky 

Ve středu 29.11. jsme objevování  a bádání dělali netradičně. Dostali jsme do dvojic tablety a pomocí QR kódů jsme luštili zvířátka, která žijí na naší zahradě. Když jsme podle textu zjistili, které zvířátko by to mohlo být, napsali jsme jej do tabulky. 

Když jsme byli všichni hotovi, práci jsme si kontrolovali a pak jsme si říkali, kde mají na naší zahradě svůj domeček. 

Práce se nám moc dařila a moc nás QR aplikace a hlavně manipulace s tabletem bavila :).

VÍCE FOTOGRATIÍ NA pl4.rajce.idnes.cz/PRIRODOVEDNY_PROJEKT_-_KVIZ/

ŘÍJEN

Objevujeme život v jezírku

V úterý 17.10. se na nás z okna sluníčko smálo, a proto jsme vyrazili na školní zahradu prozkoumávat život pod vodou. 

Ve dvojicích jsme vyzbrojeni sítkem a lupou hledali drobné živočichy. Byli jsme velmi úspěšní

a práce se nám moc líbila! 

Díky přehledným klíčům jsme zjistili, že  se nám podařilo objevit:

  • larvy VÁŽKY
  • Plovatky bahenní
  • vodní pavouky
  • motýlice
  • bruslařky
  • klešťanky
  • šídla
  • znakoplavky

více fotografií ve fotogalerii třídy pl4.rajce.idnes.cz/PROJEKT_-_ZIVOT_V_JEZIRKU

ZÁŘÍ

VYBÍRÁME TÉMA CELOROČNÍHO PROJEKTU

...V letošním roce jsme si projekt volili sami. Ve třídě vzniklo několik krásných nápadů - ZVÍŘATA, JEZÍRKO, BYLINKY, STROMY, PTÁCI, KVĚTINY).. Následně jsme hlasovali, které téma se nám vejvíce líbí. Nejvíce hlasů získala ZVÍŘATA a JEZÍRKO. Rozhodli jsme se proto oba názvy spojit a celý rok pozorovat zvířata na školní zahradě a v jezírku.

Moc se na bádání těšíme a už máme několik nápadů, co bychom mohli dělat.

 

Nebezpečný návštěvník zahrady

Díky jednomu ochotnému tatínkovi naší školy jsme měli možnost vidět něco jedinečného!

Sršní hnízdo - zamražené, nalakované a naprosto bezpečné!!

Vyloupli jsme si jednu larvu a pozorovali jsme, jak vypadá. Byl to pro všechny silný zážitek! Společně jsme probrali, jak může být hmyz nebezpečný, a jak se máme v jeho blízkosti chovat. Děkujeme za názornou pomůcku! :)